Lietuvos aviacijos muziejus Kaune, Aleksote

Atnaujinta: 2021 m. lapkričio 11 d.

Lietuvos aviacijos muziejus

Skristi, kaip paukštis... viena tų žmonijos svajonių, tūkstantmečiais atrodžiusi nepasiekiama... Visur ir visada žmonės svajojo skraidyt. O kokius gi laikus siekia Lietuvos aviacijos ištakos? Kada mūsų šalyje žmogaus noras pakilti į orą pagaliau tapo realybė? Visa tai galima sužinoti Lietuvos aviacijos muziejuje Kaune.

Muziejaus ištakos

Sovietinės okupacijos laikotarpiu žmonių, mylinčių aviaciją, nesumažėjo, ir septintajame dešimtmetyje lietuvių entuziastų dėka visoje Tarybų Sąjungoje išpopuliarėjo lietuvių gamybos sklandytuvai ir parasparniai. 1969 metais buvo įkurta įmonė „Lietuvos aviacija“, tapusi didžiausia sklandytuvų gamykla visoje buvusioje Tarybų Sąjungoje, o 1971 metais Lietuvos aviatoriai pradėjo kurti visuomeninį Sportinės aviacijos muziejų, atidarytą 1983. Jau atkūrus Nepriklausomybę, 1990 metais buvo įsteigtas Aviacijos Muziejus, pradėjęs veikti 1995.

Būtent aviacijos muziejuje yra eksponuojama Lituanikos replika, taip pat yra eksponuojami dokumentai, nuotraukos, ir straipsniai spaudoje, skirti tam įvykiui. Beje, lėktuvo replika buvo pastatyta 1982 metais aviatoriaus Vlado Kensgailos, filmui „skrydis per Atlantą“, ir svarbiomis progom pakyla į dangų iki šiol.

Lietuvos aviacijos ištakos

Ko gero, kalbant apie Lietuvos aviacijos ištakas dažnas prisimins Steponą Darių ir Stasį Girėną, įveikusius Atlanto vandenyną ir tragiškai žuvusius vokiečių okupuotojoj Lenkijos teritorijoje. Dar kažkas prisimins Antaną Gustaitį, mūsų aviacijos pradininką. Apie juos visus yra daug informacijos muziejuje, bet Lietuvos aviacijos ištakos yra kiek senesnės. Jos siekia 1851 metus, tada, kai aviacijos entuziastas Aleksandras Griškevičius sugalvojo skraidantį aparatą, turintį stogą, drugelio sparnus, ratus ir oro balioną. Pakrikštytas jis buvo „Žemaičio garlėkiu“ ir dabar tarnauja kaip muziejaus emblema. O štai pirmasis pilotuojamas skraidantis aparatas buvo pastatytas ir sėkmingai išbandytas Lietuvoje 1922 metais, tai kad pilotuojamai lietuviškai aviacijai kitais metais sukaks lygiai amžius. To lėktuvo, pavadinimu Dobi-I autorius buvo karo lakūnas Jurgis Dobkevičius. Deja, pilotuojant trečiąjį savo lėktuvo modelį, Dobi-III 1926 metais, Jurgis Dobkevičius patyrė katastrofą ir žuvo. Lietuvos aviacijos muziejuje yra ekspozicija, skirta Lietuvos aviacijos pradininkui.

Kalbant apie kitas iškilias lietuvių aviacijos asmenybes, verta paminėti Antaną Gustaitį, sukūrusį lėktuvą ANBO („Antanas nori būti ore“). Antanas taip stipriai norėjo būti ore, kad iš viso nuo 1925 iki pat 1939 buvo pagaminti net 66 vienetai įvairiausių modelių lėktuvų. O 1934 metų vasarą grupė karo lakūnų, vadovaujama Gustaičio, trimis ANBO-IV lėktuvais apskrido Europą iš anksto nusibrėžtu maršrutu. Kiek daugiau apie visa tai galima sužinoti A.Gustaičio atminimo kambaryje. Deja, sovietmečiu praktiškai visi Gustaičio lėktuvai buvo sunaikinti, o vienintelis išlikęs egzempliorius yra Kauno karo muziejuje.

Aviacijos muziejus virtualiai

Aviacijos muziejuje veikia kelios virtualios parodos.

Civilinė aviacija Lietuvoje

Viena iš dviejų virtualių parodų, šiuo metu veikiančių muziejuje – tai paroda „Civilinė aviacija Lietuvoje“. 1938 metais Lietuvos Susisiekimo ministerijos Oro susisiekimo inspekcija Didžiojoje Britanijoje nusipirko du lėktuvus – keleivinius, penkių vietų orlaivius „Percival Q 6“. Rugsėjo 1 dieną pirmasis lėktuvas buvo parskraidintas lietuvių lakūnų per Amsterdamą ir Berlyną į Kauną. Po poros dienų buvo surengtas inauguracinis skrydis į pajūrį, o rugsėjo 5 atidaryta pirmoji Lietuvos civilinės aviacijos oro linija ir atlikti du pirmieji reisai į Palangą. Tokia buvo Lietuvos civilinės aviacijos pradžia. O kaip viskas vyko toliau, kiek kainavo lėktuvo bilietai, kokie reisai buvo vykdomi, ar dažnai Lietuvos aviacija naudojosi Lietuvos žmonės ir kaip sekėsi toliau Lietuvos avialinijom, galima sužinoti virtualioje parodoje.

Stasio Girėno namai virtualiai

Kita virtuali paroda yra skirta Stasiui Girėnui (Girskiui). Jo memorialinė sodyba Vytogalos kaime yra vienas iš muziejaus padalinių. Tad šio virtualaus turo pagalba galima virtualiai pabūti legendinio lakūno gimtuosiuose namuose.

Virtualus turas po muziejų

Bet pati įspūdingiausia virtualaus turo dalis - po patį muziejų. Smagi animacija leis pasijusti pilotuojamo lėktuvo kabinoje, iš paukščio skrydį Jūs apžvelgsite muziejų, o po to gidė ekrano kampe praves Jus per visas muziejaus sales ir erdves ir papasakos apie ekspoziciją. O joje – net 20.000 eksponatų! Be abejo, patys pagrindiniai – tai įvairiausi lėktuvai, sraigtasparniai ir parasparniai (sklandytuvai). Jų čia – virš 40. Pradedant reaktyviniu Lenkijos karo lėktuvu, ir baigiant mažučiu An-2. Tuo pačiu An-2 lėktuvu, kuris dalyvavo legendiniame Baltijos kelyje, koordinavo akcijos dalyvius, filmavo renginį ir mėtė gėles. O dar akrobatinis lėktuvas JAK-50, buvęs Lietuvos oro pajėgų transportinis lėktuvas An-26, bei pirmasis lietuviškas J. Valūno sukonstruotas sraigtasparnis. Na, ir didelę dalį eksponuojamų skrajojančių objektų sudaro sklandytuvai, tarp jų – aštuntojo dešimtmečio populiariausias mokomasis sklandytuvas BRO-11M „Zylė, Prienų sportinės aviacijos gamykloje pagamintas sklandytuvas LAK-11 „Nida“ ir 1932 metais pastatytas Broniaus Oškinio pirmasis lietuviškas sklandytuvas.

Virtualius turus po muziejaus ekspozicijas rasite Lietuvos integralios muziejų informacinės sistemos svetainėje.

Kiti muziejaus eksponatai

Be viso to muziejuje taip pat eksponuojami Lietuvos karo aviacijos pirmųjų lėktuvų, generolo Gustaičio sukonstruotų ANBO, Lietuvos aeroklubo ir Stepono Dariaus amerikietiškų lėktuvų propeleriai. Galima apžiūrėti įvairių šalių aviacijos ženklus, surinktus vieno Lietuvos aeroklubo kūrėjų, karo lakūno Jono Pyragiaus, taip pat pamatyti įvairių laikotarpių uniformas, aukštuminį-kompensuojantį kostiumą, žymių lakūnų asmeninius daiktus. Juos galima apžiūrėti kaip fiziškai, taip ir virtualiai. Be visa to, galima fiziškai pasėdėti lėktuvo An-2 ir sraigtasparnio Mi-8 treniruoklių kabinose.
Dar veikia ugniagesybos paroda, kur galima susipažinti su priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos paroda apie Lietuvos ugniagesius, jų istorija.

Edukaciniai užsiėmimai aviacijos muziejuje

Kodėl skrenda lėktuvas?

Jei norite išbandyti muziejaus skraidymo imitatorių – lėktuvo kabinos maketą su įdiegta valdymo ir programos įranga – šis užsiėmimas skirtas būtent Jums. Programą leidžia pasirinkti bet kokio sudėtingumo maršrutą, ir taip pat bet kurį aerodromą. Skirta moksleiviams ir suaugusiems.

Kalėdos tarp lėktuvų.

Skirtas ikimokyklinio ar pradinio išsilavinimo moksleiviams. Vaikai pasitinka Kalėdų senelį, kuris atskrenda į Dariaus ir Girėno aerodromą, ir dar be to atveža jiems dovanas! O vėliau Kalėdų senelis veda vaikus į muziejų, kur vaizdžiai pasakoja apie Lietuvos aviaciją. Vaikai apžiūri mažiausia pasaulyje sklandytuvą „Boružę“, ir lengviausią pasaulyje – „Pūkelį“, mokomuosius sklandytuvus vaikams, pasėdi orlaivių kabinose o vėliau savo pačių sulankstytais popieriniais lėktuvėliais puošia Kalėdų eglę. Po arbatos su sausainiais ir kelių viktorinų, vaikai rašo savo pageidavimus, kurie po to su helio balionu keliauja pas Kalėdų senelį į Laplandiją. O vėliau Kalėdų senelis išskrenda pats su tuo pačiu lėktuvu, kuriuo atskrido, palydimas vaikų.

Akrobatinio skraidymo sportas Lietuvoje

Užsiėmimas, kurio metu lankytojai supažindinami su Lietuvos akrobatinio skraidymo asais, vaizdus pasakojimas paremtas video medžiagą, prisimenamas Jurgis Kairys, daugkartinis akrobatinio skraidymo pasaulio čempionas, 1999 metais praskridęs po visais Vilniaus tiltais.

Sklandymo sportas Lietuvoje

Edukacinis užsiėmimas, skirtas susipažinti su viena populiariausių aviacinio sporto šakų Lietuvoje. Ką reiškia skristi visiškoje tyloje, ir iš paukščio skrydžio grožėtis Žeme – visa tai sužinosite per šį užsiėmimą, paremtą vaizdžiu pasakojimu ir daugybe eksponatų, kuriuos galima apžiūrėti ir paliesti.

Pieškime aviaciją

Šis užsiėmimas skirtas ikimokyklinio amžiaus vaikams ir jaunesniems moksleiviams. Vaikai piešia pieštuku, akvarele ir guašu labiausiai patikusius lėktuvus.

Vaikai ir aviacija

Šio užsiėmimo metu vaikai nulipdo lėktuvą iš plastilino, piešia labiausiai patikusį orlaivį ir turi galimybę net patys pagaminti veikiantį, skrendantį lėktuvo modelį, o vėliau jį išbandyti.

„Vienas per Atlantą“ ir „Lituanikos žygis“

Šie užsiėmimai skirti garsinusiems Lietuvą pasaulyje lakūnams: Feliksui Vaitkui („Vienas per Atlantą“), kuris vienas sugebėjo perskristi Atlanto vandenyną, ir nusileido Airijoje, ir be abejo, Dariui ir Girėnui ir jų legendiniam ir, deja, tragiškai pasibaigusiam skrydžiui. Užsiėmimai papildomi vaizdine medžiaga, asmeninių lakūnų daiktų ekspozicija, vaizdžiu gido pasakojimu o taip pat galimybe apžiūrėti Lituanikos repliką.

Edukacijos ugniagesybos tema

Ugnis – mūsų draugas ir priešas. Užsiėmimas skirtas supažindinti su priešgaisrinės saugos programomis, o praktiniai ir teorijos užsiėmimai skirti paaiškinti, kaip ir kodėl kyla gaisras ir moko, kaip elgtis tokiu atveju. Užsiėmimas vyksta su priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos pareigūnais.

  • Užsiėmimų kaina: 12 eurų + lankytojo bilietas.

Jaunasis ugniagesys. Be teorinių žinių, moksleivių laukia ir praktiniai užsiėmimai. Lankytojai supažindinami su gesinimo priemonėmis, prietaisais, sunkumais gesinant gaisrus. Programa patvirtinta Lietuvos švietimo ministerijos.

Orientacinės varžybos „S. Dariaus ir S. Girėno aerodromas – Lietuvos aviacijos lopšys“

Vyresnių klasių moksleiviai per šį užsiėmimą turi galimybę surasti patys istorinius objektus, prieš tai susipažinę su aerodromo praeitimi ir dabartine veikla. Orientacinis žaidimas reikalauja greito mąstymo, ištvermės, ir yra puiki proga išbandyti save ir dar giliau pažinti aviaciją.
Pastarųjų dviejų užsiėmimų kaina: 15 eurų + lankytojo bilietas

Aviacijos muziejaus darbo laikas

  • Visomis savaitės dienomis (išskyrus ketvirtadienį): nuo 10 iki 17 valandos;
  • Ketvirtadienį: nuo 10 iki 19 valandos

Atnaujintą ir išsamią informaciją apie Lietuvos aviacijos muziejaus Kaune darbo laiką rasite oficialioje muziejaus interneto svetainėje.

Atsiliepimai, komentarai

23557

Parašyti atsiliepimą

PrieEžero.LT administracija pasilieka teisę trinti netinkamus komentarus ir nuotraukas.

Jūsų vardas
Atsiliepimo tekstas
X ištrinti nuotraukas
Apsaugos kodas Apsaugos kodas

Kontaktai, informacija

X